Tuesday, June 1, 2010

Building a Culture to Promote Differential Thinking


“If two people always agree, one of them is unnecessary.”
Henry Ford
One of the most important traits of being a good professional is the ability to bring alternative perspectives on board. Some people call it “contrarian thinking” and others call it “differential thought” or “playing a devil’s advocate”.
Conventional thinking, following the group and agreeing with them only leads to conventional ideas.
The ability to think differently is one of the most important leadership skills.
It is important, therefore, to build a culture that encourages differential thinking and embraces new ideas.
Some ways to promote differential thinking
1. Do not accept conventional wisdom – routine ideas about how things should be done.
2. Encourage scrutiny of how current processes work – and how they can be simplified for more effectiveness.
3. At least once in a fortnight, schedule a small group discussion on any topic. Let them express their views and then play a “devil’s advocate” to offer alternative perspectives.
4. Frequently ask “Why?” and “Why not?”
When someone offers ideas, encourage them. Nudge them to think deeper and wider. Show them the way by doing it yourself once.
Encourage “calculated risk taking”, creative ideas and innovation.

Desarrolle una cultura organizacional que promueva el pensamiento divergente

“Si dos personas están siempre de acuerdo, una de ellas sobra”.
Henry Ford
Una de las fortalezas centrales de un buen profesional es la habilidad para aportar perspectivas novedosas. Algunos llaman a esta cualidad “pensamiento contrario”, “pensamiento divergente”, o “abogado del diablo”.
El pensamiento convencional, seguir a un grupo y estar de acuerdo con el mismo, solo da como resultado ideas convencionales.
Cómo promover el pensamiento divergente
1. No acepte el pensamiento convencional (ideas rutinarias).
2. Promueva el escrutinio de los procesos, y cómo los mismos pueden ser simplificados para aumentar la efectividad.
3. Realice reuniones periódicas en pequeños grupos para discutir temas puntuales.
4. Permita que los participantes expresen sus ideas, para luego fungir como “abogado del diablo”. Pregunte, con frecuencia, ¿Por qué? y ¿Por qué no?
Cuando alguien plantee una idea, anímele. Haga que la persona profundice y amplíe su pensamiento.
Promueva la toma de “riesgos calculados”, el pensamiento creativo y la innovación.
qaspire

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